Misteri-Misteri Yang Masih Belum Diselesaikan

,Friday, February 15, 2013 | 10 Comment

Kadang-kadang ia adalah sukar untuk mempercayai bahawa misteri yang masih belum diselesaikan masih wujud di zaman ini. Dalam abad yang lalu, manusia telah membuat kemajuan teknikal yang luar biasa. Walau bagaimanapun, dengan kemajuan yang menakjubkan yang ada kini  masih terdapat misteri di luar sana yang belum terbongkar. Di sini anda akan menemui beberapa misteri yang paling membingungkan yang tidak dapat diselesaikan dalam catatan sejarah. 

1. Segitiga Bermuda

Rasanya umum sudah mengetahui kewujudan lautan ini. Banyak versi penceritaan mengenai Laut Segitiga Bermuda ini dan aku sendiri sukar mengenalpasti yang mana satu ceritanya yang sebenar. Kalau mengikut wikipedia, Segi Tiga Bermuda yang juga dikenali sebagai Segi Tiga Syaitan ("Devil"), merupakan kawasan di barat laut Lautan Atlantik di mana sejumlah kapal terbang dan kapal telah hilang dalam apa yang dikatakan sebagai keadaan yang melampaui sempadan kesilapan manusia atau akibat matapetaka semula jadi. Sesetengah kehilangan tersebut telah disabitkan dengan paranormal, penggantungan hukum fizik, atau aktiviti oleh makhluk asing oleh budaya popular. Sungguhpun terdapat banyak dokumen yang menunjukkan kebanyakan kejadian telah disalah lapor atau ditokok tambah oleh pengarang berikutnya, dan kebanyakan agensi rasmi telah mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa jumlah kehilangan tidak dianggap menonjol menurut anggaran mereka, kebanyakan kehilangan kekal tidak dijelaskan sungguhpun penyiasatan mendalam dilakukan mengenainya

Berikut adalah beberapa Kejadian-kejadian misteri yang terjadi di Segitiga Bermuda:
    1840 : HMS Rosalie
    1872 : The Mary Celeste, salah satu misteri terbesar lenyapnya beberapa kapal di segitiga bermuda
    1909 : The Spray
    1917 : SS Timandra
    1918 : USS Cyclops (AC-4) lenyap di laut berbadai, namun sebelum berangkat menara pengawas mengatakan bahwa lautan tenang sekali, tidak mungkin terjadi badai, sangat baik untuk pelayaran
    1926 : SS Suduffco hilang dalam cuaca buruk
    1938 : HMS Anglo Australian menghilang. Padahal laporan mengatakan cuaca hari itu sangat tenang
    1945 : Penerbangan 19 menghilang
    1952 : Pesawat British York transport lenyap dengan 33 penumpang
    1962 : US Air Force KB-50, sebuah kapal tanker, lenyap
    1970 : Kapal barang Perancis, Milton Latrides lenyap; berlayar dari New Orleans menuju Cape Town.
    1972 : Kapal Jerman, Anita (20.000 ton), menghilang dengan 32 kru
    1976 : SS Sylvia L. Ossa lenyap dalam laut 140 mil sebelah barat Bermuda.
    1978 : Douglas DC-3 Argosy Airlines Flight 902, menghilang setelah lepas landas dan kontak radio terputus
    1980 : SS Poet; berlayar menuju Mesir, lenyap dalam badai
    1995 : Kapal Jamanic K (dibuat tahun 1943) dilaporkan menghilang setelah melalui Cap Haitien
    1997 : Para pelayar menghilang dari kapal pesiar Jerman
    1999 : Freighter Genesis hilang setelah berlayar dari Port of Spain menuju St Vincent.


Penjelasan dari Kusche dan pendapat-pendapat lain turut digunapakai dalam merungkai misteri ini. Terdapat juga penjelasan semulajadi yang menyebabkan misteri-misteri ini dikatakan berlaku antaranya disebabkan hidrat Metana, variasi kompas, hurikan, arus teruk dan ombak gudang.  Boleh ke link untuk mengetahui lebih lanjut. Bagaimanapun, pihak saintis masih belum memberi kata putus apa yang sebenarnya berlaku di lautan Segitiga Bermuda.


2. Taos Hum

Apa itu Taos Hum? Itulah persoalan yang bermain difikiran jika kali pertama mendengar perkataan ini. Hum Taos adalah bunyi nada rendah yang boleh didengar di pelbagai lokasi dalam dunia. Ia merujuk kepada satu  fenomena dimana suatu bunyi atau senandung (humming noise) yang aneh seperti bunyi yang dikeluarkan peti sejuk atau ada yang menyifatkan bunyi seperti enjin diesel. Bunyi adalah lebih kuat didengari di dalam rumah atau persekitaran yang terdelindung daripada di luar. Sesetengah orang mendengar ia sepanjang masa dan ada juga yang mendengar ia pada berselang-selang. Bagi sesetengah orang bunyi sebegitu mengganggu mereka terutamanya pada waktu malam.

Satu penyiasatan yang serius terhadap misteri ini bermula pada tahun 1997 dengan beberapa institusi sains dan saintis terlibat untuk mengetahuo punca bunyi. Mereka metemuramah orang-orang yang terjejas oleh bunyi dan sangat mengejutkan apabila mendapati bahawa kesan bersenandung misteri menyebabkan hidung berdarah, rasa pening, getaran, kerengsaan dan, sudah tentu, gangguan tidur. Penduduk berpendapat bahawa ia adalah disebabkan oleh beberapa projek kerajaan rahsia atau pemasangan tentera berhampiran kawasan itu. 

Satu lagi perkara yang pelik tentang bunyi bersenandung misteri adalah bahawa lebih ramai lelaki boleh mendengar daripada wanita. Juga sesetengah orang tidak dapat mendengar sama sekali. Apa yang boleh menghasilkan bunyi ini? Dan mengapa ia di lokasi ini tertentu? Apa pun alasannya, adakah orang-orang yang mendengar ia mempunyai pendengaran yang baik dan lebih advandce, yang masih belum ditemui oleh saintis?

Video fenomena:




3. Manuskrip Voynich

Manuskrip Voynich adalah satu dokumen zaman pertengahan yang ditulis dalam skrip dan bahasa serta sistem alphabet yang tidak diketahui . Selama lebih seratus tahun orang telah cuba untuk memecahkan kod tetapi tidak berjaya. Gambaran keseluruhan yang diberikan oleh  manuskrip menunjukkan bahawa ia bertujuan untuk Pharmacopoea atau topik dalam perubatan moden zaman pertengahan atau awal. Walau bagaimanapun, butiran  ilustrasi  telah menyemarakkan banyak teori mengenai asal buku ini, kandungan teks, dan tujuan manuskrip tersebut.
Dokumen tersebut mengandungi ilustrasi yang mencadangkan buku itu dalam enam bahagian: Herba, Astronomi, Biologi, kosmologi, Farmasi, dan resipi. Boleh ke link untuk mengetahui lebih lanjut.




Sebenarnya, masih banyak lagi mesteri yang belum terungkai di dunia ini dan tidak mampu untuk diselesaikan oleh akal manusia. Sesungguhnya, pasti ada hikmah disebalik setiap misteri yang ada.



10 comments:

  1. scary je bila baca pasal segitiga bermuda ni

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum sara. misteri sungguh. tapi sheila tak pernah baca misteri2 kat segi tiga bermuda. just tahu nama je. ahhaha thanks for sharing this entry sara :)

    ReplyDelete
  3. memang misteri segitigabermuda ni..

    ReplyDelete
  4. hmmm.... memang misteri

    ReplyDelete
  5. bari pernah dengar pasal bunyi taos hum tuu.. huhu

    ReplyDelete
  6. Misteri Segitiga Bermuda :

    Saya pernah membuat beberapa bacaan dan mereka menyatakan ia adalah tempat singahsana iblis dan kerajaannya.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  7. pasal bermuda tu je kot penah dengar.
    tp still jadi tanda tanya

    ReplyDelete
  8. Kalau yang segitiga tu fie selalu tanya bf fie, kalau dia ke sana lalu tak kawasan tu. Takut lah sarah.

    ReplyDelete
  9. hoho..sampai hari ini masih mencari penyelesaian benda ni..

    ReplyDelete
  10. nice info... segi tiga bermuda tu bahaya wohh.. byk artikel yang wat pasal tempat tu/...

    Jomlah Sertai Segmen Mega 3000 Follower By Blog 3 Dalam 1
    Klik Sini ! Klik Sini ! Klik Sini !

    ReplyDelete

Jangan letak link tersembunyi di ruangan komen ini. Terima Kasih dan datang lagi ye

 
All right reserved by Sararose.com. Fully edited by Enna_Maggi. 2013