7 Koleksi Barang Paling Rare

,Monday, December 31, 2012 | 5 Comment

Kalau sebelum ini korang dah lihat Gambar Haiwan Yang Sangat Rare, kali ini pulak nak share 7 item yang paling RARE sekali. Mungkin ada yang duk tertanya-tanya apa itu rare? Rare sebenarnya bermaksud benda yang jarang atau benda yang terhad untuk dijumpai.Makna lain bagi rare adalah nadir. Huh, dah macam cikgu english pulak dah. Teruskan membaca entri ini ya.

Batu permata paling rare!
Batu permata ini pertama kali dijumpai di Burma. Memang tersangat cantik batu permata nie, kat Habib Jewel pun takde.

Ini adalah baka kucing yang paling rare.Kalau dilihat, ia seperti seekor anak harimau + kucing kan? 

Untuk menyatakakan syiling ini sebagai syiling yang paling rare adalah subjektif.  Bagaimanapun, mengikut sumber, coin ini dijual pada harga $7.9 million dollar!

Garam yang paling rare. Garam air laut ini dihasilkan oleh orang Jepun dimana mereka menghasilkannya dari air laut yang tidak tercemar di Seto-uchi inland. Dipenggil dengan nama Amabito No Moshio ("Ancient Sea Salt"),  ia adalah sesuatu yang rare kerana cara penghasilannya yang agak rumit. Harga garam ini adalah $40 untuk satu pound.

Jeans yang paling rare. Menurut  Guinness Book of World Records, Levi Strauss Co 501 jeans ini telah berusia  lebih 115 tahun. Dijual kepada seorang pengumpul jeans di Jepun pada harga $60,000 menerusi laman eBay pada tahun 2005. Agak rare kerana kalau beli sehelai jeans baru hanya berharga $46, nak jugak pakai jeans buruk.

Dia banyak menulis tetapi hanya wujud 6 tandatangannya. Tandatangan    William Shakespeare' s merupakan tandatangan paling rare dan dijual pada harga kira-kira $3 million dollars!

Buku komik paling rare dan masih dalam keadaan sempurna. Bertajuk "Amazing Spider-Man #1," rare atau tidak buku komik ini sangat tinggi kualitinya. Semasa dipublishl pada Mac tahun 1963, komik ini hanya dijual 13 sen sahaja tetapi sekarang ia dijual pada nilai $40K!








5 comments:

  1. suka aku tgk kucing tu... kalo aku nk bela sekor cenggitu boleh.. alang2 aku nk bela ghimau je lah... eh boleh ke?

    ReplyDelete
  2. setiap benda ada nilai dia tersendiri..

    ReplyDelete
  3. Wah!!! banyaknye Info menarik kat blog nie sekarang... Best baca!!!! Teruskan...

    ReplyDelete

Jangan letak link tersembunyi di ruangan komen ini. Terima Kasih dan datang lagi ye

 
All right reserved by Sararose.com. Fully edited by Enna_Maggi. 2013