Nak Beli Tapi Takde Duit? Nak Share Tips Sikit

,Tuesday, May 22, 2012 | 3 Comment


Assalamualaikum Dan Selamat Sejahtera.

Pernah tak korang alami terasaan tak senang apabila tak dapat membeli sesuatu?
Mesti pernah bukan? Bukan saja rase menyesal sebab tak beli malah sampai tak dapat nak tido!

Sarah pun pernah alami perasaan nie.Memang masa kat kedai dah berkenan sangat tapi bila tengok bab harganya pulak memerlukan kita berfikir sejenak.
"Nak beli ke tak nak" perkara yang akan berlegar-legar kat fikiran.

Korang mesti nak tau kan macam mana nak dapatkan barang yang korang nak tu tapi takde duit. Nie ada tips   untuk korang dapatkan barang tu:

1. Tunggu Sales
Kalau sesuatu barang yang new arrival off course la harganya banyak punye naik. Tapi, cuba la korang bawak bersabar sikit. Tunggu diorang buat sales dan nie la masa korang serang! Biasanya jualan akhir tahun la banyak potongan yang dirtawarkan. So, simpan duit korang untuk sales nanti ye..



2. Survey kat tempat lain.
Kalau korang rajin dan ada masa, cuba buat survey dan window shoping sikit . Tengok mana-man kedai yang mempunyai barang dan design yang sama atau hampir sama. Seterusnya, bandingkan harga pulak. Kadang-kadang survey nie penting pasal takut menyesal plak bila dah jumpa kedai yang lagi murah.

Window shopping ke mengintai tu?

3. Suruh orang lain belikan
Senario macam nie memerlukan lakonan korang. hehe.. Buat muka kesian sikit dan mintak la mama, papa, pakwe,makwe belikan. Kalau tak pun, mintak tolong mereka bayarkan separuh, korang bayarkan separuh. Cara macam nie tak la terlalu membebankan,

4.Kerja kat kedai tu
Kalau korang bekerja kat sesuatu tempat yang ada jualan, korang semestinya akan dapat harga pekerja atau lebih mudahnya diskaun. Diskaun yang biasa diberikan bila jadi pekerja nie memang berbaloi .Selain dapat gaji, korang dapat barang yang diinginkan dengan jimat.

5. Tawar menawar
Yang nombor lima nie korang boleh buat masa kat pasar malam atau pasar-pasar yang sama waktu dengannya je ye.Jangan pulak korang jerit-jerit dalam shopping mall mintak kurang harga.



Tips tawar menawar pun ada.........

1. Muka msti manis ma..
Buatla muka kesian sikit. Masa nie la nak bukak bakat korang yang pandai berlakon tu.

Manis Macam Doodle yang BT buatkan

2. Jadi peramah dengan penjual
Korang pandai-pandai la bukak cerita sikit biar penjual tu ringan mulut layan korang. Puji-puji la sikit. Nak bukak cerita tu biarla kena dengan orangnya.  Bila hati dah suka, dia akan bagi la korang diskaun sikit. Tak percaya? Try buat..

3.Mintak diskaun yang masuk akal
Korang mintakla penjual tu bagi kurang tapi jangan la sampai penjual tu rugi pulak. Mintak dengan harga yang berpatutan la. Misalnya harga t-shirt tu Rm 30, korang boleh la mintak kurang jadi Rm26. InsyaAllah dengan sedikit kepandaian korang merayu dia bagi dengan harga tu. Kalau tak pun, dia akan bagi diskaun sikit walaupun seringgit.


 Itu aje tips yang dapat Sarah kongsikan... Selamat mencuba..=)

3 comments:

  1. makcik datang singgah terus follow u!
    salam perkenalan~ :)

    ReplyDelete
  2. ye mak cik.. silakan.. salam perkenalan jugak

    ReplyDelete
  3. kos tuh bukan penghalang kita dear.. yang penting kita ada matlamat dalam hidup, dalam Islam sendiri galakkan kita untuk berbisnes. Rasululllah pun hidup berniaga..

    kalau sarah amik kos sains, mana tau dgn ilmu tuh sarah boleh buat duit.. bisnes nie terlalu meluas dear. -trust it- Insyallah Allah akan berkati niat kita.. ^-^

    ReplyDelete

Jangan letak link tersembunyi di ruangan komen ini. Terima Kasih dan datang lagi ye

 
All right reserved by Sararose.com. Fully edited by Enna_Maggi. 2013