Alhamdulillah. Domain Blog Sudah Bertukar

,Friday, December 14, 2012 | 16 Comment




Jeng! Jeng! Jeng! Terkejut tak? Dengan nama blog yang diedit sedikit menjadi Sararose Dot My, blog ini sudahpun diupgrade menggunakan domain dot my. Syukur Alhamdulillah, tercapai sudah impian akhir tahun 2012 nie. Mungkin ada yang tertanya-tanya bagaimana Sarah menukarkan blog sarah menjadi www.sararose.my , tengok dan baca kat  SINI. Ucapan ribuan terima kasih kepada INNANIE ARIFFIN empunya blog www.coklateyes.my kerana bekerja keras bagi merialisasikan impian Sarah dan blogger-blogger lain. Syukur Alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun menukarkan domain nie agak complicated jugak sebenarnya.

Thanks akak INNANIE ARIFFIN  banyak membantu sepanjang pertukaran domain. Jasamu dikenang!

Sudah tukar domain, ada beberapa perkara yang perlu dilakukan supaya blog berjalan dengan lancar. Pertama adalah Nuffnang. Iklan Nuffnang tidak dapap berhubung dengan URL blog yang baru. Jadi, untuk menukarkannya dengan yang baru, hanya perlu activate di Nuffnang. Kalau nak tahu macam mana boleh tengok tutorial Blog Coklateyes. Emm, tak lupa jugak bila bertukar domain nie, automatik bloglist hilang. So, kena setting balik para bloglist kesayangan.


Bagi yang baru menukarkan domain blog, Sarah nasihatkan agar korang pingkan URL baru di blogsearch.google.com/ping bagi memudahkan Pakcik Google mencari blog korang. Pertukaran domain ini jugak meninggalkan impak terhadap ranking blog kita jugak umpama blog kita nie newborn. Jadi, kena ambik masa untuk naikkan balik ranking dan korang boleh check ranking blog di SINI. Untuk menjadikan ranking blog kepada normal mengambil masa juga, jadi kenalah bersabar banyak-banyak.


*Header blog yang baru.


Sarah juga melakukan pembaharuan pada header dan nama blog ini sendiri supaya dapat diselaraskan dengan URL blog yang baru. Mungkin sudah terbiasa, Sarah mengambil keputusan mengekalkan nama blog Sararose dan berharap agar korang juga senang untuk ingat nama blog nie.

Ribuan terima kasih kepada pembaca setia kerana sentiasa memberi sokongan dan tunjuk ajar setelah setahun Sarah berblog nie. Teruskan membaca dan berkongsi pendapat di sini. Terima Kasih semua.







16 comments:

  1. domain blog saya tak tertukat pun..... ;( daftar dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. aina dah ikut step nak tukarkan domain kat entri http://www.coklateyes.my/2012/12/berita-gembira-tutorial-tukar-domain.html ? ikut step die nanti tukar la..kite kena buat manual, bukan die tukar automatik

      Delete
    2. peninglah... tak ada pun email domreg@mynic.my. yang ada... xingt dah email apa, tp dia ada ckp yg usaha saya gagal apa entah.

      Delete
  2. wah!!!! tahniah!!!! dah bertukar!!! hehehe... header pom bertukar sudah!!!!

    ReplyDelete
  3. wah,dah pkai domain..sy je blogspot.lom tingin nk berdomain..

    ReplyDelete
  4. tahniah...tq for the info

    ReplyDelete
  5. wah tahniah dh ada domain sndri...rmai dh guna

    ReplyDelete
  6. awk, sy nk tny, blog awk ade jd server down x sepanjang proses tukar domain ni? sy pening la. td sy dh b'jaye tukar blog sy ke www.husnaalyas.my. tp maghrib td tiba-tiba je server jd down :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah..saya ada try masuk blog awak tp xleyh. Cuba awak submit URL awak kat google ping. Link ada kat entri nie.

      Delete
  7. wahh tahniah!!!... dah ade domain sendiri.. tak nak cuba tukar hosting ke pula?? hehehe

    ReplyDelete
  8. kalo tukar domain, adakah sitelink blog akan hilang dan ranking blog akan jatuh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..menurut info yg saya dapat, bila tukar domain blog kita macam newborn. Kembali ke permulaan hinggakan no data, dan tiada ranking dalam negara. kena ambik masa untuk dapatkan ranking kita balik

      Delete
  9. ehhh.. dah bertukar lah.. baru pasa... hihihiihi

    ReplyDelete
  10. berapa lama awak tunggu ye baru blog awak dapat view ad domain.my lepas saved mcm tutorial tu?

    ReplyDelete
  11. awak..why google cannot find my web ...adakah sebab tukar domain...?

    ReplyDelete

Jangan letak link tersembunyi di ruangan komen ini. Terima Kasih dan datang lagi ye

 
All right reserved by Sararose.com. Fully edited by Enna_Maggi. 2013